سلول های گابلت در مجرای بینی ممکن است نقش مهمی در ایجاد عفونت COVID-19 ایفا کنند

24 آوریل 2020- دو مطالعه ی مهم بین المللی نشان می دهد که سلول های خاص موجود در مجرای بینی انسان به نام سلول های جامی شکل یا گابلت، ممکن است نقش مهمی در ایجاد عفونت COVID-19 ایفا کنند.

نتایج این دو مطالعه، که امروز در Nature Medicine و در مجله ی Cell منتشر شده اند، حاکی از آن است که سلول های گابلت یک آنزیم گیرنده، بنام ACE2 را به شدت تولید می کنند که به پروتئین های اسپایک که بر روی سطح خارجی SARS-CoV-2 قرار دارند، متصل می شوند.

دکتر نیکلاس بانوویچ، استادیار موسسه ی تحقیقاتی ژنتیک کاربردی TGen و عضو شبکه ی بیولوژیکی ریه از جامعه ی اطلس سلول های انسانی، گفت: این دو مطالعه تا حد زیادی نتایج یکسان و بینش جدیدی را در مورد نوع خاصی از سلولهای هدف برای عفونت SARS-CoV-2، ارائه دادند. جامعه ی اطلس سلول انسانی، تلاشی بین المللی با حضور متخصصان برجسته، برای ایجاد نقشه های مرجع جامع از تمام سلول های انسانی به عنوان پایه ای برای تشخیص، نظارت و معالجه ی بیماری ها است.

دکتر بانوویچ گفت: با شروع بحرانCOVID-19 ، مشخص شد که مجموعه داده های بزرگ تولید شده توسط اعضای جامعه ی اطلس سلول انسانی، یک منبع با ارزش برای مطالعه ی این موضوع است که کدام نوع از سلول ها، ژن های کلیدی مربوط به عفونت SARS-CoV-2 را بیان می کنند.

در هر دو مطالعه مشخص گردید که سلول های گابلت - که در مجرای بینی مخاط تولید می کنند- به تولید بیش از حد آنزیم 2 مبدل آنژیوتانسین (ACE2) می پردازند، که به عنوان درب ورود برای برخی ازکرونا ویروس هابه سلول عمل می کند.

دکتر بانوویچ گفت: اطلاعات زیادی در مورد قدم اول در مسیر ورود عفونت از مطالعات قبلیSARS-CoV  به دست آمده بود، از جمله این واقعیت است که اولین قدم برای ورود ویروس به بدن انسان، اتصال پروتئین اسپایک در سطح کرونا ویروسبه گیرنده ی انسانی ACE2 است و ژنی به نام TMPRSS2، که به فعال کردن پروتئین اسپایک کروناویروس کمک می کند و آن را قادر می سازد که وارد سلول شود.

در مطالعه ای که در Nature Medicine منتشر شده است، با استفاده از مجموعه داده های اطلس سلول های انسانی، از پروفایل تک سلول از نمونه های سالم برای بررسی سلول های منحصر به فرد در مجاری هوایی انسان از جمله مجرای بینی، راه های هوایی پایینی و ریه ها استفاده شد.

این مطالعه نشان داد که دو نوع سلول در مجرای بینی - گابلت و سلولهای مژکدار - به شدت ACE2  وTMPRSS2  را بیان می کنند. علاوه بر این، محققان دریافتند که ACE2 در سلولهای AT2 در ریه ها نیز بیان می شود.

دکتر بانوویچ گفت: نتایج این مطالعات نشان می دهد که این سلول های موجود در بینی، ممکن است به عنوان مخزن ویروسی عمل کرده و به انتشار ویروس در یک فرد و گسترش بیماری بین افراد کمک کند.

در مطالعه ای که در مجله ی Cell منتشر گردید، محققان با استفاده از داده های موجود و جدید، به بررسی چندین بافت در انسان ها، پریماتها و موش ها پرداختند. این مطالعه نیز نشان داد که سلول های گابلت بینی به شدت بیان کننده ACE2 هستند.علاوه بر این، محققان بیان ACE2 را در انتروسیتهای جاذب داخل روده نیز مشاهده کردند، که می تواند به توضیح علت وجود علایم گوارشی در بسیاری از بیماران COVID-19 کمک کند.مهمترین یافته در این مطالعه این بود که ACE2 توسط اینترفرون که توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عفونت های ویروسی آزاد می شود، تحریک می گردد.

دکتر بانوویچ توضیح داد: سیستم ایمنی بدن ممکن است باعث شود سلولهای مجاور به اهدافی برای ویروس تبدیل شوند. پاسخ ایمنی خود بیمار ممکن است باعث ایجاد نقاط هدف جدیدی برای ویروس شود.

هر دو مطالعه حاصل اولین تلاش مشترک توسط شبکه بیولوژیکی ریه در جامعه ی اطلس سلول انسانی هستند.دکتر بانوویچ گفت: این دو مطالعه واقعاً قدرت جامعه ی اطلس سلول انسانی و توالی RNA تک سلول را نشان می دهند. جمع آوری این گروه بزرگ از محققان و مجموعه داده ها باعث شد تا این علم با سرعت باورنکردنی پیشرفت کند.

هر دو مطالعه به فناوری نسبتاً جدیدی به نام توالی یابی RNA تک سلول (scRNA-seq) متکی هستند، که به محققان امکان می دهد ویژگی های مولکولی خاص هر سلول را، که واحدهای پایه از کل حیات هستند، بررسی کنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200424/Goblet-cells-in-the-human-nasal-passage-may-play-key-role-in-enabling-COVID-19-infections.aspx